Dr. Nagy Gábor Gergely egyéni ügyvéd, mediátor
ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
(TOVÁBBIAKBAN: „ÁSZF”)
Jogi szolgáltatások nyújtására
(HATÁLYOS 2024.07.01. NAPJÁTÓL)
I. Bevezetés
1. Az ügyvédi iroda (a továbbiakban: Ügyvéd, Iroda) célkitűzése, hogy az igényesség és a megbízhatóság jegyében magas szintű jogi szolgáltatást nyújtson ügyfelei számára mind polgári-, mind büntetőjog területén.
Fő profilunk a polgári-, társasági jogi szaktanácsadás, perképviselet természetes- és jogi személyek részére. Irodánk tagjai és munkatársai nagy gyakorlattal rendelkeznek különösen a szerződések joga, kártérítési jog, társasági jog, az ingatlanjog és a büntetőjog területén. Vállaljuk tipizált vagy speciális szerződések elkészítését, már meglévő szerződések véleményezését, peres eljárásban képviseletet, követelések kezelését, gazdasági társaságoknak működéséhez szükséges jogi feladatainak tartós megbízás keretében történő elvégzését (munkajogi, társasági jogi, kötelmi jogi feladatvégzés, szükség esetén képviselet ellátása bíróság vagy hatóságok előtt), valamint büntető eljárásokban a védelem ellátását, továbbá sértett vagy tanú jogi képviseletét. Ezeken túlmenően hatékony peren kívüli egyeztetések, valamint mediációs eljárás lefolytatásával segítem ügyfeleim jogvitáinak békés rendezését.
2. A Megbízott egyéni ügyvéd:
dr. Nagy Gábor Gergely ügyvéd, mediátor
székhely: 1061 Budapest, Andrássy út 10.
nyilvántartó kamara: Budapesti Ügyvédi Kamara
kamarai nyilvántartási száma: 36073656
együttműködő és helyettes ügyvédek (külön helyettesítési meghatalmazás alapján):
dr. Pap Lajos ügyvéd
székhely: 1061 Budapest, Andrássy út 10.
nyilvántartó kamara: Budapesti Ügyvédi Kamara
kamarai nyilvántartási száma: 36066778
dr. Király Martin Péter ügyvéd
székhely: 1136 Budapest, Pannónia u. 24. II. /1. szám
nyilvántartó kamara: Budapesti Ügyvédi Kamara
kamarai nyilvántartási száma: 36079210
dr. Vaskuti András ügyvéd
székhely: 1136 Budapest, Pannónia u. 24. II. /1. szám
nyilvántartó kamara: Budapesti Ügyvédi Kamara
kamarai nyilvántartási száma: 36084366
Megbízó hozzájárul, hogy Megbízott helyettesítésében a felsorolt ügyvédek és azok mindenkori ügyvédjelöltjei is eljárjanak.
II. Az ügyvédi megbízási szerződés
1. Az Iroda ügyvédi tevékenységet az egyéni ügyvéddel kötött külön ügyvédi megbízási szerződés (a továbbiakban: megbízási szerződés) alapján lát el. Szerződéses kötelem az adott egyéni ügyvéd (Megbízott) és Ügyfél között jön létre, az együttműködésben részt vevő, helyettes ügyvédekre vonatkozóan a megbízási szerződés nem keletkeztet közvetlenül kötelezettséget az esetleges helyettesítési megbízáson túl.
2. Jelen Általános Szerződési Feltételek (a továbbiakban: „ÁSZF”) célja, hogy ügyfeleink/megbízóink (a továbbiakban: Ügyfél vagy Megbízó) (Megbízó és Megbízott együttes említése esetén: felek) átfogó képet kapjanak a megbízási szerződés olyan feltételeiről, amelyek nem igényelnek külön megállapodást, amelyeket minden megbízási szerződés megkötésekor alkalmazni lehet.
3. Az „ÁSZF” akkor válik a megbízási szerződés részévé, ha az ügyvéd lehetővé tette, hogy a Megbízó annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje. Ezért az „ÁSZF” elérhető elektronikus formában a www.drnagygaborgergely.hu weboldalon, valamint a megbízás felvételekor, a megbízási szerződés megkötésekor – kérésre – írásban is a Megbízó rendelkezésére bocsájtjuk. A megbízási szerződés megkötésével, annak aláírásával az ügyfél az „ÁSZF” feltételeit is kötelezőnek ismeri el magára nézve, azokat elfogadja.
4. A megbízási szerződés – az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Üttv.) és a Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) eltérő rendelkezése hiányában – szabad megállapodás tárgya. Az Iroda egységes „ÜGYVÉDI MEGBÍZÁSI DÍJAK” árlista alapján dolgozik, mely díjak irányadóak a megbízások tekintetében és melytől méltányolható esetben maximum 20% eltérés állapítható meg. Az Iroda „pro bono” tevékenységet kivételesen, általában meghatározott civil szervezetek részére végez.
5. A megbízási szerződést az ügyvéd és az Ügyfél írásban köti meg, kivéve, ha az csak jogi tanácsadásra irányul. Jogi tanácsadás esetén is, annak megkezdésével az ügyfél elfogadja az „ÁSZF” vonatkozó rendelkezéseit.
Írásban létrejött szerződésnek minősülnek a következők:
a) megbízási szerződés felvétele és mindkét fél általi aláírása;
b) a megbízási szerződés feltételeinek ügyvédi tényvázlatban való rögzítése;
c) megbízási szerződés létesítésére irányuló írásos ajánlat és annak írásos elfogadása;
d) a megbízási szerződés tényének a megbízási szerződés tárgyát képező okiratba történő belefoglalása;
e) az ügy ellátására és jogi képviseletre szóló meghatalmazás elkészítése és aláírása a felek részéről.
6. A megbízási szerződéssel összefüggésben, ideértve annak megkötését és módosítását is, a felek az elektronikus formát érvényesnek fogadják el (e-mail, Messenger, egyéb platform).
III. A megbízási szerződés teljesítése
1. A megbízási szerződés alapján a Megbízott jogosult és kötelezett minden olyan cselekmény elvégzésére, amely a rábízott ügy szabályszerű ellátásával jár, továbbá a Megbízót megillető pénznek vagy dolognak és az eljárási költségeknek az átvételére is.
2. A szerződéskötéskor az Ügyfelet az Iroda tájékoztatja azokról a megbízás ellátása során, illetve az üggyel kapcsolatban előreláthatóan felmerülő költségekről, amelyeket a megbízási díj nem foglal magában, függetlenül attól, hogy e költségek előlegezésére a felek megállapodása alapján köteles-e.
3. A megbízási szerződés teljesítésében a Megbízott ügyvéd, az Irodai együttműködésben részt vevő egyéni ügyvédek (dr. Király Martin Péter ügyvéd, dr. Vaskuti András ügyvéd) vagy azok ügyvédjelöltjei helyettesként, valamint helyettesítő ügyvédi iroda (Pap Ügyvédi Iroda; dr. Pap Lajos ügyvéd; 1061 Budapest, Andrássy út 10.) vagy annak ügyvédjelöltjei járhatnak el.
4. Megbízási díj, költségek megtérítése
Az ügyvédi munkadíjat, illetve kiszámításának alapját az „ÜGYVÉDI MEGBÍZÁSI DÍJAK” árlista, valamint a megbízási szerződés tartalmazza. Az ügyvédi munkadíj fix összegben vagy óradíjban határozható meg, mindkét esetben sikerdíj is kiköthető. Az óradíj számításánál minden megkezdett órát / fél órát teljesített órának / fél órának kell tekinteni.
Az ügyvédi munkadíjon felül meg kell téríteni a Megbízott készkiadásait. Az árlistán megjelölt árak az ügyvéd szokásos működéséhez szükséges költségeket (nyomtatás, elektronikus rendszerek fenntartása, elektronikus aláírás, telefon, stb.) tartalmazzák, de nem tartalmazzák a megbízás során felmerülő egyéb költségeket, mint útiköltség, parkolási díjak, postázási költségek, illetékek, igazgatási szolgáltatási díjak stb., amelyeket külön – ügyvéd által kibocsátott számla nélkül-, készpénzben teljesítendő az ügyvéd számára.
5. A megbízási díj és a készkiadás esedékessége
A teljes megbízási díj a megbízási szerződés teljesítésekor esedékes, de az ELŐLEG megfizetése feltétele a megbízás megkezdésének. A megbízás ellátását megelőzően a feltüntetett díjak 50%-a, mint ELŐLEG megfizetendő az eljáró ügyvéd részére készpénzben vagy dr. Nagy Gábor Gergely nevén lévő Erste Bank-nál vezetett 11600006-00000002-00878902 sz. számlára.
Megbízó tudomásul veszi, hogy a megbízási szerződés tárgyát képező jogi szolgáltatás nyújtására kizárólag az előlegnek a feltüntetett bankszámlán történő jóváírását, vagy pénztárba történő befizetését követően kerül sor. Megbízott a várhatóan felmerülő készkiadások fedezetére is előleget vehet fel a Megbízótól, amelynek elszámolására az ügy befejezését követően kerül sor.
Telefonos vagy online konzultáció esetén a konzultációs díj teljes összege előre fizetendő a feltüntetett számlaszámra átutalással. Konzultációnak nem minősülő telefonos vagy online (e-mail, messenger, stb.) egyeztetés díja a megkeresést követően automatikusan kiszámlázásra kerül (5.000,- Ft /alkalom). Amennyiben az eljáró ügyvéd kezdeményezi az egyeztetést az Ügyféllel, vagy kizárólag adatszolgáltatást teljesít az Ügyfél, akkor a fenti díj nem kerül megállapításra.
Tekintettel arra, hogy az Iroda nem üzemeltet 0-24 órás recepciós- vagy telefonos szolgáltatást, az ügyvédekkel történő kapcsolattartás elsődlegesen elektronikus formában, e-mailben (info@drnagygaborgergely.hu e-mail címen keresztül) történik, figyelembe véve, hogy Megbízott az ügyvédi tevékenysége során személyes jelenlétet igénylő feladatokat lát el, telefonon keresztül csak korlátozottan vagy előre egyeztett időpontban (pl. telefonos konzultáció esetén) elérhető.
A Megbízó a megbízási díj fennmaradó részét a jogi szolgáltatás teljesítésével egyidejűleg, illetve az ügyet ellátó ügyvéd – vagy helyettese – által kiállított számla alapján az abban foglalt esedékességgel (általában 8 napos fizetési határidő) köteles a Megbízott bankszámlájára átutalni, vagy részére készpénzben megfizetni. Több Megbízó egyetemlegesen felel a fizetési kötelezettségek teljesítéséért. Fizetési késedelem esetén a késedelmi kamat mértéke évi 10%.
6. Megbízó köteles a megbízás teljesítéséhez szükséges valamennyi tényt, adatot, egyéb információt olyan időben közölni és a Megbízott részére pontos, részletes tájékoztatást adni, valamint releváns dokumentumokat olyan időben rendelkezésre bocsátani, hogy ezzel a megbízási szerződés teljesítését elősegítse.
7. Megbízó köteles mindenben a valóságnak megfelelően tájékoztatni a Megbízottat. A valótlan, vagy hiányos adatszolgáltatásból bekövetkező károk, hátrányok miatt a Megbízott felelősséget nem vállal. Az adatszolgáltatás tartalmát, valóságtartalmát, teljességét és annak időpontját vita esetén Megbízó köteles bizonyítani.
8. A Megbízott a megbízási szerződés teljesítése során köteles az elvárható gondossággal, a legjobb szakmai tudásával, a hatályos jogszabályok keretei között, a Megbízó jogos érdekeinek megfelelően eljárni, és a Megbízót a tevékenységéről és az ügy állásáról ésszerű időben/időnként tájékoztatni. A Megbízott köteles a Megbízót tájékoztatni, ha közreműködő igénybevétele vált szükségessé, vagy ha a felmerült új körülmények az utasítások módosítását teszik indokolttá. A Megbízott köteles a Megbízót a megbízási szerződés teljesítéséről (befejeződéséről) értesíteni.
9. Megbízó tudomásul veszi, hogy a megbízási szerződés nem eredmény-, hanem gondossági kötelmet hoz létre a felek között, ennek megfelelően a Megbízott megbízási díjra akkor is jogosult lesz, ha eljárása nem vezetett eredményre, kivéve, ha az eredmény részben vagy egészben azért maradt el, mert a Megbízott felróhatóan járt el.
10. A Ptk. és az Üttv. szerint a Megbízott felel mindazon kárért, amelyet szerződésellenes eljárásával a Megbízónak okoz. A Megbízott szerződésszegésért való felelőssége csak egyedileg megtárgyalt szerződési feltételben, és csak a kárnak a Megbízott kötelező felelősségbiztosítása alapján, káreseményenként megállapított legmagasabb összegét meghaladó része tekintetében korlátozható.
Megbízott rögzíti, hogy a Colonnade Insurance S.A. biztosítónál rendelkezik felelősségbiztosítással. Felek a felelősségbiztosítás alapján a biztosító által ténylegesen kifizetett összeg erejéig korlátozzák az ügyvédi kártérítés mértékét az esetlegesen jelen szerződéssel okozott károk tekintetében.
11. A megbízási szerződés teljesítésének speciális szabályai ügyvédi ellenjegyzést tartalmazó okiratok esetén:
11.1. Az okiratszerkesztés során a Megbízott részéről eljáró ügyvéd arra törekszik, hogy a szerződésben minden érintett fél érdeke azonos súllyal jelenjen meg – kivéve, ha valamely felet külön jogi képviselő képviseli vagy felek kifejezett kérelme irányul arra, hogy a szerződésben foglaltak a meghatározottak szerint legyenek rögzítve.
11.2. Az okiratszerkesztés és ellenjegyzés teljesítéséhez nem tartozik hozzá az okirat hatályossági vagy érvényességi feltételeinek beállítására irányuló cselekmények elvégzése, így különösen gyámhatósági eljárás kezdeményezése, zálogjogot biztosító elidegenítési és terhelési tilalom, végrehajtási jog stb. törlése, továbbá bármely szerződő fél által hivatkozott hatósági bizonyítványok, engedélyek, igazolások, vagy más, a szerződés tárgyát képező dolog, jog lényeges tulajdonságát igazoló, avagy a szerződő félre vonatkozó okmányok beszerzése. Mindezek ügyintézése a felek között külön megállapodás tárgyát képezi.
11.3. Az okiratszerkesztés és ellenjegyzés során az Ügyfél köteles tűrni, hogy személyes adatait a Megbízott rögzítse és archiválja a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvényben (Pmt.) meghatározott kötelezettségének teljesítése érdekében, és hozzájárul, hogy a személyi adatait, lakcímét, adóazonosítóját tartalmazó igazolványairól, egyéb okmányairól fénymásolatot készítsen. Ennek hiányában az Iroda a megbízási szerződés megkötését visszautasítja.
A közhiteles nyilvántartásba (pl. ingatlan-nyilvántartás, cégjegyzék) való bejegyzés alapjául szolgáló okirat ellenjegyzését megelőzően az eljáró ügyvéd – az előzőekben felsorolt okmányok érvényességének ellenőrzése érdekében – a JÜB (jogügyletek biztonságát elősegítő) rendszeren keresztül azonosítja a jognyilatkozatot tevő személyeket, szervezeteket, valamint az azok képviseletében eljáró személyeket.
Az Iroda kiemelt figyelmet fordít a személyes adatok védelmére vonatkozó mindenkor hatályos jogszabályok szerinti adatkezelésre. Megbízó hozzájárul ahhoz, hogy helyettes ügyvédek (kiváltképp a fent felsoroltak) az adatokat megismerhessék, azokat szükség szerint kezeljék.
11.4. Az ingatlanügyletek esetében a megbízási szerződés az okiratok elkészítésén és ellenjegyzésén túlmenően kiterjed a feleknek a szerződés aláírásakor történő szóbeli jogi tanácsadására és az ingatlanügyi hatósági (földhivatali) ügyintézésre.
Az ügylettel kapcsolatos adó- és illetékfizetési (SZJA, Áfa, vagyonszerzési illeték, stb.) kötelezettségek tekintetében Megbízó könyvelő/adószakértő bevonását javasolja, tekintettel arra, hogy Megbízottnak nem szakterülete az adózási kérdések. Eltérő megállapodás hiányában a szakértő bevonásáról való gondoskodás minden esetben a Megbízó kötelezettsége. A Megbízott a megállapított adók és illetékek vonatkozásában felelősséget nem vállal.
Eltérő megállapodás hiányában az okiratszerkesztési (ellenjegyzési) megbízási szerződés nem terjed ki a jogügylet illeték- és adóügyi jogkövetkezményeivel összefüggő ügyfél-képviseletre vagy utólagos jogi tanácsadásra, az adott ügyre vonatkozóan az ügyfelet terhelő adó- és illetékbevallási, -bejelentési kötelezettség teljesítésére. Megbízó tudomásul veszi, hogy azok ügyintézésével kapcsolatos további felvilágosítást az NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal illetékes Adó- és Vámigazgatóságának ügyfélszolgálata ad. Megbízó tudomásul veszi továbbá, hogy tulajdonjog átruházására figyelemmel kapott ellenérték után adófizetési kötelezettsége áll fent, melynek megfizetése alóli mentesülés egyedi feltételeit magának kell – szükség esetén más adószakértő/könyvelő bevonása mellett – megvizsgálnia. Az adóbevallás elkészítése, a bevallás benyújtása, az adó megállapítása és megfizetése Megbízó önálló, más harmadik személyre át nem hárítható kötelezettsége.
Társasági jogi ügyletek esetében a fentiek értelemszerűen irányadók azzal, hogy a bejegyzés során eljáró hatóság az illetékes cégbíróság.
IV. Titoktartás
1. A Megbízott a megbízás teljesítése során a Megbízóval vagy annak képviselőjével/ügyfelével kapcsolatban tudomására jutott információt köteles megőrizni, azokat harmadik személy részére csak a Megbízó hozzájárulásával jogosult kiadni. A titoktartási kötelezettség a megbízás megszűnése után is határozatlan ideig terheli a Megbízottat.
2. A Megbízott köteles a Megbízás teljesítése során a Megbízótól kapott dokumentumokat megőrizni, és a megbízás megszűnését követően azokat a Megbízó felhívására a Megbízónak visszaadni.
V. A megbízási szerződés megszűnése, a jogviták rendezése
1. A megbízási szerződést a felek közös megegyezéssel a jövőre nézve megszüntethetik, vagy a szerződés megkötésének időpontjára visszamenő hatállyal felbonthatják. A szerződés megszüntetése esetén a felek további szolgáltatásokkal nem tartoznak, és kötelesek egymással a megszűnés előtt már teljesített szolgáltatásokkal elszámolni. Ilyenkor a megállapodás szerinti arányos, megállapodás hiányában az elvégzett munkaórára számolt ügyvédi munkadíj (30.000,- Ft/óra), költségátalány és költségtérítés jár a Megbízottnak. A szerződés felbontása esetén a már teljesített szolgáltatások visszajárnak. Ha az eredeti állapot természetben nem állítható helyre, a szerződés felbontásának nincs helye.
2. A megbízási szerződést bármelyik fél írásban felmondhatja, indokolási kötelezettség nélkül.
A Megbízó felmondása esetén a Megbízó köteles megtéríteni a Megbízottnak a felmondással okozott kárt, kivéve, ha a felmondásra a Megbízott szerződésszegése miatt került sor.
A Megbízó a megbízási szerződést írásban, azonnali hatállyal is felmondhatja.
A Megbízott a megbízási szerződést tizenöt napos felmondási idővel szóban és írásban (e-mailben, vagy a Felek között szokásosan használt platformon) is felmondhatja. A felek azonban hosszabb felmondási időben is megállapodhatnak. A Megbízott a felmondási idő alatt is köteles a Megbízó érdekében eljárni.
3. A megbízási szerződésben szabályozott valamennyi kérdést – ideértve a szerződés érvényességének, valamint az abban szereplő kikötések, rendelkezések értelmezésének kérdését is – a magyar polgári anyagi jog szabályainak alkalmazásával kell eldönteni, ezen jog kollíziós szabályainak kizárásával (Ez a szabály értelemszerűen csak a külföldi illetőségű Ügyfelek esetében alkalmazandó).
4. A felek bármely vita eldöntése érdekében, amely a megbízási szerződésből vagy azzal összefüggésben, annak megszegésével, megszűnésével, érvényességével vagy értelmezésével kapcsolatban keletkezik, elsődlegesen kötelesek békés úton tárgyalásokat folytatni az ezzel kapcsolatos megkeresést követő 21 napban. Ha azt 21 napon belül békés módon rendezni nem sikerül, alávetik magukat – hatáskörtől függően – a Siklósi Járásbíróság vagy a Pécsi Törvényszék kizárólagos illetékességének.
VI. Egyéb rendelkezések
1. Amennyiben az „ÁSZF” bármely rendelkezése érvénytelen vagy végrehajthatatlan, vagy amennyiben az illetékes bíróság megállapítja az érvénytelenségét, illetőleg a jogi úton való végrehajthatóság hiányát, az nem érinti az „ÁSZF” egyéb rendelkezéseinek, valamint az annak alapján létrejött megbízási szerződés érvényességét, kivéve, ha a felek az érvénytelen vagy végrehajthatatlan rendelkezés nélkül a megbízási szerződést nem kötötték volna meg.
2. A jelen „ÁSZF”-ben nem vagy nem kellő részletességgel szabályozott kérdésekben az Üttv., a Ptk., valamint a mindenkor hatályos MÜK szabályzatok vonatkozó rendelkezései az irányadók.
3. Jelen „ÁSZF” az aláírás napjától határozatlan ideig hatályos.
Budapest, 2024.07.01. napján
DR. NAGY GÁBOR GERGELY
egyéni ügyvéd, mediátor